"Elektrosjokk" mot psykiske lidelser.

 

Når man hører ordet elektrosjokk sammen med psykiske lidelser kan man nesten få assosiasjoner til gamle skrekkfilmer. Det høres jo når man ikke vet noe mer om det - fryktelig drastisk ut! Men det som er sikkert er at dette langt fra så skummelt som det høres ut, og som kanskje ikke mange vet - det er en veldig effektiv behandlingsform som brukes i psykiatrien idag..

 

ECT står for elektrokonvulsiv terapi - og består rett og slett i at man utløser kunstige epileptiske anfall ved å lede elektrisitet gjennom pasientens hjerne. Behandlingen ble innført i 1930-årene, først og fremst for schizofreni, og har senere blitt brukt i behandlingen av en rekke psykiske lidelser. I dag brukes ECT hovedsakelig ved alvorlig depresjon.

 



 

Det som er vanlig er at pasientene får en serie med 6-12 behandlinger gitt 2-3 ganger per uke. Behandlingen gis under narkose, pasienten får også et korttidsvirkende muskelavslappende middel for å hindre muskelkramper. Før narkose og muskelavslappende midler ble innført, medførte behandlingen sterke muskelkramper som av og til gav brudd. Så det eldre misvisende navnet på behandlingen, «elektrosjokk», stammer fra denne perioden. Men med dagens forhold har ECT få og lite alvorlige bivirkninger. En viss forbigående hukommelsessvekkelse, spesielt av korttidshukommelsen, kan sees. Denne forsvinner for de fleste i løpet av 1-3 måneder.

 

ECT er feks i mange tilfeller effektiv behandling av dype depresjoner der pasienten har prøvd alt av medikamenter uten forbedring. ECT kan i Norge ikke gis uten pasientens samtykke.

 



 

Jeg synes dette er utrolig spennende! Spesielt fordi man selv etter så mange år ikke vet eksakt hvorfor dette fungerer - men at det fungerer det er det jo ingen tvil om. I morgen skal jeg få være med å se pasienter få ECT behandling! Blir utrolig interessant å se hvordan dette forgår! Litt avveksling til de vanlige praksidagene på psykiatrisk blir det også, de går stort sett går ut på å være med å observere behandlingssamtaler av pasienter! :) Hehe, så jeg gleder meg til å stå opp i morgen jeg!

 


OI! :O Så heldig du er som får vært med og sett dette! Skulle virkelig ønske vi kunne fått sett mer av den typen behandlinger vi også, men men. Man får vel ikke gjøre alt heller. ;) Men som du sier; det er UTROLIG fascinerende, dette med ECT, og at det funker så godt som det gjør uten at vi har det spor peiling på hvorfor/hvordan.
Det som er synd, er bare at det er så mange rare oppfatninger om ECT rundt om i samfunnet på grunn av hvordan ting foregikk i gamle dager. "Svigermor" (som tok profesjonsstudiet på 60-tallet men omutdannet seg til sosiolog), for eksempel, ble helt skandalisert da jeg fortalte at ECT er veldig vanlig i dag, fordi hun så på det som tilnærmet frontal lobotomi. Haha! Klarte dessverre ikke heeeelt å overbevise henne om at det både er effektivt og ufarlig sånn det gjøres i dag. :p
Men på den andre siden så er det jo virkelig ikke noe nytt at folk har maaaaange pussige oppfatninger om psykiatrien og psykologien. Folk flest ser vel fortsatt for seg tvangstrøyer og Freudianere på lukkede anstalter. :/

27.03.2011 @ 23:43

På sykehuset/psykiatrisk her i byen, er kjelleren til ECT. Av og til ser jeg mennesker komme opp derfra, med glassøyne og med en støttende person i hver arm. Det SER ganske skrekkfilm ut også ;) Men så lenge det hjelper :)

28.03.2011 @ 00:10

Spennende! :)

Men litt skummelt også...

28.03.2011 @ 06:45

Verkar litt skummelt, men samtidig veldig spennande og meir humant enn vi ser på filmar der dei ikkje ser ut til å få noko og sove på, men heller "sjokkar" i veg.

Må sei du er heldig som får vere med og sjå :)

28.03.2011 @ 07:14

Litt skumle greier det der. Husker at min far fikk ECT behandling i konfirmasjonstiden min, var ikke mye han husket fra den tiden, noe som av og til var likegreit for hans del :) Men synd han ikke husker stort av det ..

28.03.2011 @ 08:10

Ikke like bra med ECT-behandling i etiopia hvor det gis uten bedøvelse, det er virkelig ikke et behagelig syn eller opplevelse for pasienten!

28.03.2011 @ 09:06

jeg synes det høres skummelt ut jeg, hehe :)

28.03.2011 @ 09:23

Huff, det der syns jeg hørtes veldig skummelt ut altså.

28.03.2011 @ 10:43

Jeg fikk være med å se på ECT-behandling på en pasient nå like før jul. Visste ikke så mye om det på forhånd, så jeg syntes at det var litt ekkelt og skummelt, men egentlig mest fascinerende. Var flinke leger og sykepleier som var med å forklarte, og de som fulgte pasienten fortalte meg hvor stor forandring pasienten hadde hatt.

Men jeg må si, at å se det en gang holdt for min del!

28.03.2011 @ 10:44

Dette visste jeg lite om, så det var interessant å høre! Du får nok en spennende dag!!

28.03.2011 @ 11:16

Kjempeinteressant innlegg, Martine! :)

28.03.2011 @ 11:57

Shit, jeg syns fortsatt det høres skummelt ut, jeg. Håper jeg slipper å få slik behandling! Men men, det er vel sikkert ikke så ekkelt som det høres ut:)

28.03.2011 @ 13:05

liseliten: Hehe, ser den! ;) Meen når man tenker seg om så er det jo nok ikke noe verre enn andre som nettopp har våknet fra narkose og er litt i ørska! ;)

28.03.2011 @ 14:10

Ingrid: Uff, gjør de virkelig det fortsatt det der!? Det høres jo virkelig ille ut!! :(

28.03.2011 @ 14:27

Rachel: Så bra! :D

28.03.2011 @ 14:44

Høres spendende ut! =D

Er det ved OiS du studerer? Vet du noe om de tilbyr sykepleierstudie der? :-)

28.03.2011 @ 17:55

Vilde: Nei, går på Uio jeg :) Vet desverre ikke, men hvis du går inn på nettsiden til skolen finner du helt sikkert oversikt over hva de tilbyr :)

28.03.2011 @ 18:08

Men er det ikke skadelig å legges i narkose flere ganger i uken? Og er det greit for fosteret å legges i narkose og få muskelavslappende etc? Kan du fortelle litt om hvorfor det virker bedre enn medisiner? :)

28.03.2011 @ 18:18

Ok :) Mente selvfølgelig Uio :D Det var en lur ide! Skal gjøre det.

28.03.2011 @ 18:24

Så spennende å se på dette :)

28.03.2011 @ 18:32

Det er interessant å se på forskjellene mellom leger og psykologer i synet på psykiske lidelser! Leger er meget fokusert på diagnoser, medisiner og andre medisinske behandlingsmetoder, istedenfor å virkelig lytte til pasientene/klientene sine. De har vel stort sett kun 10 min. Det er ikke godt nok! Det er personen med sine genuine egenskaper og ressurser som bør være fokus, ikke diagnose og medisiner. Det er viktig å vise forståelse for pasientens maktesløshet i forhold til behandling som ikke har fungert, men det er ikke det samme som at det ikke kommer til å fungere. Kognitiv atferdsterapi kan ofte være et meget godt alternativ. Inngi håp, og motvirke demoralisering!

28.03.2011 @ 18:36

Hans: Interessant å høre, men jeg må jo si at min erfaring så langt i psykiatrien absolutt ikke stemmer med hva du skriver her da. Jeg er med flere ulike leger og psykiatere i samtaler og terapitimer med pasienter, og det er aldri snakk om 10 minutter - som oftest varer de 1 time eller mer. Det er alltid tid til å høre på pasienten. Veilederen min (lege) er veldig kristisk til medikamenter, om det er noe som virkelig behøves - og fokuset er i steden terapi og mestring! Men selvfølgelig vil det være en forskjell mellom lege/psykiater og psykologer - vi går jo 6 år på skolen der vi nærmest fra dag en blir drillet på diagnose og medikamenter, psykologistudiet har ett helt annet fokus. Men jeg synes det er noe av det som nettopp er bra med psykiatrien jeg - mange yrkesgrupper jobber tett og dermed får man benyttet seg av kunnskapen fra flere hold! :)

28.03.2011 @ 19:12

Du får ta en tur på fastlegekontoret! ;) Det er selvfølgelig ikke svart-hvitt, men ulike fokus er det definitivt! Det finnes heldigvis gode leger som psykologer, men også det motsatte dessverre! Vet ikke helt om du får det samme inntrykket som mange pasienter, som tross alt opplever virkeligheten fra innsiden.

28.03.2011 @ 19:44

Hans: Ja, der er jeg enig med deg! Og det er klart, det vil aldri bli det samme type innblikk som hva pasienter får..

28.03.2011 @ 20:35

spennande:) me hadde litt om detta i psykiatrien, men det va bara kort for det e jo for legane:)

28.03.2011 @ 22:07

Hei!

For en koselig og flott blogg du har. Jeg sitter her, dypt imponert over den fine lay outen din, samt din interessante og flinke fortellerstemme. Takk for ros av barnerommet :D Barbapapa putene og andre kule Barbapapa effekter har jeg faktisk fått tak i på Nille. 69kr pr stk tror jeg det var jeg betalte. Fint og rimelig for ekte vare, iforhold til andre dyrere barnebutikker..

Lykke til med magen og videre studier.

mvh Med et lekent sinn

28.03.2011 @ 22:52

Lenge sia eg har tittet innom her, og her har det jammen skjedd saker og ting! Gratulerer med "klumpen" på magen!

28.03.2011 @ 22:55

Hei! Fant bloggen din igjen! (forstår fortsatt ikke hvordan jeg mistet den, men vel vel). Har du noen tips til hva man kan gjøre hvis man ikke kommer inn på medisinstudiene sine rett etter vgs, men vil gjerne studere i norske medisinuniversitet fortest mulig?

Setter pris på svar :)

29.03.2011 @ 15:03

Oi, skummelt og spennende :) :)

\\ Tuuusen takk snille du :) :)

29.03.2011 @ 17:53
:-)

Hvordan kan noen ha funnet ut at elektrosjokk fungrerer? Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom dette og depresjon.. :-P

29.03.2011 @ 19:52

:: Hvis du er interessert i å lese mer om ect så kan du jo ta en titt på feks disse linkene:

http://nhi.no/sykdommer/psyke/diverse/elektrosjokkbehandling-23447.html

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1716&catid=119&Itemid=69

http://no.wikipedia.org/wiki/Elektrokonvulsiv_terapi

Jeg har desverre ikke tid, og heller ikke nok kunnskap til å svare noe mer utfyllende om dette :)

29.03.2011 @ 21:29

Evelyn: Jeg vet ikke helt jeg altså, det spørs jo hvor langt unna du er med snittet ditt da - og hvor mange fag du trenger å forbedre for å få tilstrekkelig snitt. mye har forandret seg med de nye reglene og alderspoengene, så jeg aner egentlig ikke hva som er beste fremgangsmåte nå! Hvis man vil bruke kortest mulig tid og skal ta opp mange fag er det sikkert lurt å melde seg opp via feks bjørknes der man i tillegg kan få undervisning i fagene. Lykke til

29.03.2011 @ 21:32

Susanna: Hihi, ja her har det jo skjedd ting de siste månedene! :) Tusen takk! :D

29.03.2011 @ 21:34

Med et lekent sinn: Tusen takk for kjempekoselig kommentar! :) Hehe, da skal jeg ut på nillejakt jeg - selv om jeg er redd de har gått ut av sortimentet nå!

29.03.2011 @ 22:30

astrid katrine: Det er faktisk sykepleierne som setter ect nå :) Overlegen må observere når en pasient får det som 1. gangsbehandling + at det alltid er anestesi tilstede da. Veldig spennende å se synes jeg! :)

29.03.2011 @ 22:33

Hei! Takk for svaret :)

Nei, om jeg ikke kommer inn, tror jeg det blir akuratt ikke nok (surt blir det, men sånn er livet). Vet du noe om hva som er den "vanlige trenden" hos med.studenter nå for tiden hvis de akuratt ikke kommer inn? Har du noen kullkamerater som ikke kom inn første året, men andre? (evt. neste halvår ved UiO (start vår))

30.03.2011 @ 20:09

Evelyn: Åå, det er kjedelig da.. :( Hvis du er helt på nippet til å komme inn så er det jo kjedelig å begynne å ta opp fag for da havner du jo i den andre kvoten - men jeg vet ikke om noen andre smutthull til å bedre snittet jeg. Vet ikke noe om hva som er den vanlige trenden nå jeg, kjenner ingen som driver og prøver å komme inn på medisin nå.. Det er jo 4 år siden jeg kom inn så ting har kanskje forandret seg på området. Men vet i hvertfall at mange av de som kom inn vårsemesteret i stedenfor høst brukte det halvåret på å reise/jobbe eller gjøre andre ting de hadde lyst til!

30.03.2011 @ 20:55

ååja ;)

ja, vårsemesteret - jeg har FORTSATT ikke forstått greia med det, på tross av at jeg har snakket med flere folk om det. Folk begynner til våren, men har de da sommerferie? I så fall får de jo en lengre midt-ferie enn de som begynner til høsten (fordi de får jo bare julen som midt-ferie. Blir ikke alt snudd på hodet siden de begynner et halvt år senere enn de som begynte til høsten? Så dvs. at de vil alltid ligge et halvt år bak de som begynte til høsten, så de som begynte til høsten er ferdige med 1. året sitt til sommeren, mens "vårfolka" er ferdige i jula, samme året? Kall meg konservativ, men det høres så. feil ut... (fordi jeg er så vant med at skoleåret tar slutt når det er sommer).

31.03.2011 @ 21:50

Evelyn: Skjønner at det er litt vanskelig å forstå. Men det er helt riktig som du sier, de ligger akkurat ett halvt år etter - og er ferdig med 1. året i januar året etter.. Men semestrene er akkurat like lange og man har akkurat like lang sommerferie uansett når man begynner. Altså høstsemestrene er august til januar, vårsemestrene er januar til juni. Så det blir helt likt! Blir jo litt rart, men det er jo veldig semester for semester på medisinstudiet - så man gjør seg ferdig med ett halvt år om gangen så om det er til jul eller til sommeren spiller egentlig ingen rolle - For de som begynner høsten har jo også eksamen i januar og begynner nytt semester da når de er ferdig med det..

31.03.2011 @ 22:09

åååja! Vet du hva?! Du er den første som har klart å forklare det for meg på en FORSTÅELIG måte - tusen hjertelig takk :D

Gikk opp et lys for meg nå, hee hee ;)

01.04.2011 @ 19:21

Hei!

Jeg vil gjerne si noen ord om ECT. Fra tid til annen søker jeg på det for å se om noe nytt har komt. Deriblandt din link. Jeg ser fra skrivet ditt at du er under utdanning, og som du selv sa i din kommentar at du kan ikke dette godt nok til å si mer. Her kommer min kommentar inn. Jeg har tatt ECT og det ble ikke bra! Verken under eller etterpå. Jeg var student, som deg, og fikk det fordi jeg rett og slett var utbrent. (=depresjon ifh. lege) Jeg ble forklart at den eneste bivirkningen som kunne hende var "kortvarig hukommelsestap" Jeg kan ikke si akkurat hvor mange år siden det er, men la oss tippe 6 år. Minne mitt har vært det samme i den perioden. Det er vanskelig å forklare hvordan det er, men se for deg en gammel dame med alzheimers. Det er enklest. Alt blir vanskelig. Alt fra å lage mat, huske busskort, tradisjoner (f.eks.til jul, at det bakes kaker, at vi henger stjerne i vinduet, adventstake..m.m)for å nevne noe, ja til og med å få pusset tennene! Den logiske tankegangen detter vekk. F.eks, ser jeg det regner ute sier det meg ikke at jeg skal ta med paraply.. eller om du spør meg om jeg skal med å gå på ski. Jeg skjønner gjerne det er ute, men glemmer å ta med skiene, eller hva det er for noe.. Språkvansker gir det også! Det å finne ord for å lage setninger.. Til dags dato har jeg ikke truffet noen i helsevesenet, hverken psykologer, psykiatere eller nevrologer, som vil gå med på at en kan få permanent hukommelsestap. Og jeg har truffet en del! Det beste jeg får er et trekk i skuldrene og "jeg hører hva du sier". Noe som irriterer (og fortviler) meg grenseløst er når fagpersoner påstår at hukommelsesproblemet kommer av "langvarig depresjon". Argh! Det er som å komme inn med knekt fot og få høre at det er bare noe du innbiller deg. -Jeg vet den var hel dagen før! Akkurat som minnet. Nå har det har gått mange år fra jeg fikk ECT til at du studerer det, og at det fortsatt ikke står noe skrevet om denne lammende bivirkningen i lærebøkene, syns jeg det er forferdelig skremmende!! Jeg håper du ønsker å lære mer! Ikke vær redd for å ta kontakt!

Vennlig hilsen

Ragnhild :)

16.11.2011 @ 03:46

Hei

Fin blogg du har her.

Vil bare føye meg til siste taler her:

Vær litt mer kritisk til den informasjonen som blir gitt om ECT som en helt ufarlig behandling. Det er etter hvert mange som sliter med kognitive problemer etterpå, og på www.esjokk.no vil vi forsøke å samle som mye informasjon om dette som mulig. Besøk oss, eller les deg opp på f eks: http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=159027&a=2

Man kan ikke lenger si at dette er en uproblematisk behandlingsmetode.

:-) Birger

08.12.2011 @ 22:54

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:














Blogglisten


Norske blogger




Related Posts with Thumbnails