Vaksineren Vs Ikke vaksineres - DET er det store spørsmålet!

Ingen tvil om at svineinfluensa og vaksinen er det store diskusjonsmomentet om dagen! Det er mye hysteri ute å går - begge veier vil jeg si! Media er veldig flinke til å blåse opp hver minste ting, og fyre opp under alt som er av frykt..

d4


Jeg drar for å ta vaksinen nå! Får den såpass tidlig fordi jeg jobber på sykehjem! Er ikke i noen risikosone eller redd for influensaen. Men jeg tar den likevel for å ikke smitte andre, og fordi det alltids er greit å slippe en evt influensa...

Jeg er ikke så paranoid at jeg tror vaksinen er så farlig som enkelte skal ha det til. Det er sundt å være kristisk - men det er ikke sundt å gå på hvert eneste lille rykte som man leser på internett, det meste som folk går og frykter er jo reine rykter. Og det er jo bortkastet energi! Jeg var litt skeptisk i starten når jeg ikke visste mye om vaksinen. Men etter hva jeg har lest, og diskutert med mange forskjellige leger føler jeg meg trygg på å ta den nå.. Jeg velger å stole på ekspertene, de sitter tross alt med den beste kunnskap. Konspirasjonsteoriene om at WHO og FHI er ute etter å lure befolkningen av ulike grunner er rett og slett tøvete. Skjønner ikke at det går ann å tro på noe sånt jeg!

Respkterer alle som har bestemt seg for å ikke ta den altså, selv om jeg har bestemt meg for det motsatte selv! Men jeg blir mektig irritert over folk som sprer usannheter og skal hyle høyest om hvor farlig vaksina er når det er så tydelig at de ikke vet hva de snakker om!


Her har jeg tatt med de fleste "mytene" rundt svineinfluensavaksinen - og svarene folkehelseinstituttet har til dette!

→ Påstand 1: Jeg risikerer ingenting ved å avstå fra vaksinen">

Svar fra FHI: Dette er ikke riktig. Selv om den nye influensaen hos de fleste gir milde symptomer, er risikoen for å bli syk og dermed også for å få et alvorlig sykdomsforløp høyere enn ved vanlig sesonginfluensa. Det er fordi de aller fleste ikke har noen grad av immunitet mot dette viruset fra før. Svineinfluensaen er også annerledes i det at de som får alvorlige komplikasjoner eller dør, både de få i Norge og de mange i land som har hatt større utbrudd, stort sett har vært yngre mennesker under 50 år. Omkring halvparten av dem har ingen risikofaktorer. Det er uvant og skremmende at yngre, friske personer dør av en infeksjonssykdom til tross for at de får den beste tilgjengelige behandling. Derfor er vi opptatt av å tilby vaksine, fordi vi ikke på forhånd kan vite hvem som får alvorlig sykdom. Vaksinasjon er det mest effektive tiltaket for å beskytte seg mot den nye influensaen.

→ Påstand 2: Svineinfluensavaksinen inneholder kvikksølv

Svar fra FHI: Fordi vaksinen leveres i glass med flere doser, inneholder den konserveringsmiddelet tiomersal, en kvikksølvforbindelse som har bakteriedrepende effekt. Dette er nødvendig for å hindre bakterievekst i glasset etter at det er åpnet. Mengden Tiomersal i Pandemrix er langt lavere enn det som tidligere var vanlig i spedbarnsvaksiner, og også lavere enn det man får i seg gjennom maten til daglig. Med et gjennomsnittlig norsk kosthold får man i seg cirka 4 mikrogram kvikksølv daglig, mens en dose Pandemrix inneholder 2,5 mikrogram kvikksølv. Den kvikksølvforbindelsen som er i vaksinen (etylkvikksølv) skilles også raskere ut av kroppen enn den man får i seg gjennom mat (metylkvikksølv). Tiomersal har vært brukt som konserveringsmiddel i vaksiner siden 1930-tallet. Det er gjort grundige studier i store befolkningsgrupper med tiomersal som vaksinetilsetning. Disse undersøkelsene har ikke gitt holdepunkt for at bruk av tiomersal i vaksiner medfører verken autisme, hjerneskade eller annen helseskade.

→ Påstand 3: Vaksinen er dyrket fram på kreftceller

Svar fra FHI: Dette er ikke riktig. Pandemivaksinen Pandemrix er fremstilt på en godt utprøvd måte, ved virusdyrking på egg. Det er samme metode som brukes ved fremstilling av den årlige vaksinen mot vanlig sesonginfluensa.

→ Påstand 4: Vaksinen kan gi alvorlige bivirkninger

Svar fra FHI: Det er ikke vist at vaksinen kan gi alvorlige bivirkninger. Modellvaksinen (prototypen til Pandemrix) ble testet ut på om lag 5000 personer, noe som er en vanlig størrelse på studier ved utprøving av nye vaksiner. Disse studiene viste at vanlige bivirkninger etter pandemivaksinasjon er smerter, rødhet og hevelse ved innstikkstedet, hodepine, tretthet, feber, ømme muskler og leddsmerter, moderat feber og hovne lymfekjertler. Disse forsvinner normalt i løpet av 1-2 dager. Dataene tyder på at slike bivirkninger forekommer noe hyppigere etter vaksinasjon med pandemivaksinen enn etter vanlig sesonginfluensavaksinasjon.

→ Påstand 5: Hjelpestoffet skvalen i vaksinen er omstridt, også blant medisinske eksperter. Det var mistanke om at skvalen i miltbrannvaksine i sin tid førte til golfkrigssyndromet blant amerikanske soldater.

Svar fra FHI: Denne mistanken er avkreftet, blant annet av Verdens helseorganisasjon (WHO). Miltbrannvaksinen som ble gitt til soldatene i Golfkrigen inneholdt ikke skvalen, og kan dermed umulig ha forårsaket det såkalte golfkrigssyndromet. Skvalen er en naturlig olje som finnes hos alle planter og dyr. I Pandemrix er den fremstilt fra haileverolje. Det finnes mye data om bruk av skavlen i vaksiner. Blant annet er en annen influensavaksine med skavlen gitt til om lag 45 millioner mennesker uten å ha vist å gi alvorlige bivirkninger.

→ Påstand 6: En massevaksinasjon mot svineinfluensa i 1976 førte til at mange fikk nervesykdommen Guillain-Barré (GB) før vaksineprogrammet ble stoppet.

Svar fra FHI: Det er riktig at det ble sett en sammenheng mellom vaksinasjon mot svineinfluensa i USA i 1976 og sykdommen Guillain-Barré syndrom (GBS). I løpet av de åtte første ukene etter vaksinasjon mot svineinfluensaepidemien i USA i 1976 fant man en liten, men likevel økt risiko for å utvikle GBS. Risikoen var på 1 tilfelle per 100 000 vaksinerte.

Det er en rekke forhold som er forbedret siden 1976, både med hensyn til kvaliteten på vaksineproduksjon, og omfanget av dokumentasjonen av pandemivaksiner. Det er derfor lite sannsynlig at det samme vil skje igjen. Studier av andre influensavaksiner etter 1976, med innhold av andre A (H1N1)-stammer, har enten vist ingen eller en svært liten risiko (cirka 1 tilfelle per 1.000.000 vaksinerte) for å utvikle denne sykdommen. Man skal også være klar over at det å gjennomgå influensa er en klar risikofaktor for å utvikle GBS. Risikoen for utvikling av GBS etter influensasykdom er ca. 4-7 tilfeller per 100.000 personer med influensasykdom, altså 40-70 ganger høyere enn ved de vanlige influensavaksinene.

→ Påstand 7: Gravide bør ikke ta svineinfluensavaksine

Svar fra FHI: Helsemyndighetene anbefaler vaksine, også til gravide. Bak denne anbefalingen ligger en grundig vurdering fra fagmiljøene, både i Norge og internasjonalt. Dette er også vurderingen gjort i Verdens helseorganisasjon (WHO) og dens ekspertpanel på vaksinespørsmål. Éndosevaksine som ikke trenger tilsetning av konserveringsmiddelet tiomersal, og som inneholder tilstrekkelige mengde med antigen til å gi en beskyttende effekt, ville bli foretrukket til gravide dersom man hadde hatt tilgang til den. Men det viktigste nå er at gravide blir vaksinert med en godkjent vaksine, inkludert den vi har i Norge. Vaksinen er godkjent av europeiske og norske legemiddelmyndigheter, også til bruk hos gravide. Helsemyndighetene har sjekket muligheten for å få kjøpt andre vaksiner. Men hos produsentene er det kø av inngåtte avtaler, så annen vaksine blir ikke å få tak i før langt ut i 2010.

KILDE

swineflu1




Skal du ta vaksinen? Hvorfor/ hvorfor ikke?


Akkurat nå har jeg ikke tenkt til det, men så tenker jeg litt sånn "jeg har jo ikke tid til å bli dårlig". Samtidig så lurer jeg også på om jeg kan ha hatt det. Var skikkelig forkjøla med feber etc. i sommer når jeg kom hjem fra London.. Oppsøkte ikke lege, men det var fordi de da oppfordret alle som hadde ble dårlige, sånn jeg også ble, om å bare holde seg hjemme i en ukes tid. Så da kan det jo hende jeg er ferdig med det. Leste at de ikke kunne finne ut om man har hatt det, at man må ta en blodprøve samtidig som man har svineinfluensa for å finne det ut.

Hvis jeg skulle ende opp med å ta vaksina så blir det sikkert en stund til uansett - jeg er jo utenfor alle risikogrupper og har heller ikke noe jobb/studie som tilsier at jeg er først i køen. Så da kan det jo hende hele greia har roet seg litt ned når det først skulle bli min tur..

Jeg lurer på hva media skal skrive om når det er slutt på all svineinfluensaen....?

05.11.2009 @ 10:32

Jeg kommer nok til å vaksinere meg ja, når det blir min tur. Før den tid er jeg veeeeldig opptatt av bra håndhygiene og å unngå store folkemengder.... Kall meg gjerne hysterisk, men sånn er det bare! Hehe! :-) Jeg tar meg selv i å sende stygge blikk til folk som hoster og nyser ut i løse luften..:-)

05.11.2009 @ 10:34

jeg har ikke tenkt å vaksinere meg, men er ikke helt anti.. sånn, hvis jeg får se noen i nærheta bli skikkelig dårlig for eksempel, så kanskje jeg får såpass skrekken at jeg tar den.
men jeg er skeptisk altså. til vaksiner. mest fordi jeg mener at man ikke vet hva som skjer om 10 år etter vaksina, og fordi kroppen burde få bruke immunforsvaret sitt selv. men ... ja, jo. man kan jo stryke med liksom. vanskelig!

05.11.2009 @ 10:41

SisterConfusion: Har tenkt litt sånn før jeg også, har jo aldri vurdert å ta vanlig influensavaksine feks, men nå har jeg plutselig en arbeidsituasjon som jeg nesten synes det er moralsk feil av meg hvis jeg ikke vaksinerer meg! Vet ikke om jeg hadde valgt samme hvis jeg ikke jobbet og hadde praksis i helsesektoren egentlig.. Og det med senvirkninger, det er en av få grunnen jeg kan skjønne at gjør at folk bestemmer seg for å la vær! Akkurat det kan de jo ikke være 100% sikker på!

05.11.2009 @ 10:47

anne marit: Ja, da kan det jo godt hende du allerede er immun da! Hehe, jeg tenker også litt som deg - jeg har jo absolutt IKKE tid til å bli syk nå.. Så det var også en av grunnene mine.. får bare håpe jeg klarer å holde meg unna svineriet til vaksinen har gjort meg helt immun nå da! ;)

05.11.2009 @ 11:01

Jeg er enig med deg - jeg syns media spiller litt for mye på frykt. De gjør jo alltid det - men at de skal "utnytte" en så alvorlig situasjon til å selge flest aviser er jo litt ... dårlig gjort.

Foreldrene mine mener jeg bør ta vaksinen, fordi jeg så ofte blir syk, og dermed kanskje har nedsatt immunforsvar. Selv mener jeg at jeg ikke "fortjener" noen vaksine :P Jeg er ikke redd for å bli syk. Dør jeg så dør jeg ;)

05.11.2009 @ 11:09

Tror ikke jeg kommer til å ta den, nei..

05.11.2009 @ 11:12

Så fantastisk med et innlegg med fakta :) Jeg kjenner jeg er forferdelig lei av alt hysteriet.

05.11.2009 @ 12:01

Linn Maria: Så bra! :) Kjente det var på tide å prøve å luke litt i jungelen av myter og rykter! er så dumt hvis folk går rundt og er kjemperedd for ting som ikke stemmer.:

05.11.2009 @ 12:06
Mie

Jeg skal ta den i morgen siden jeg er i risikosonen nå når jeg er gravid. Har vurdert mye frem og tilbake, og føler det er den riktige avgjørelsen. Men ja, man kan bli gal av media når det gjelder denne svineinfluensaen og vaksinen! Nesten slik man får dårlig samvittighet samme hva man velger.

05.11.2009 @ 13:00

Hahaha, for en tegneserie, og gurimalla for noen påstander! Hvor får folk det fra?

Mye tull..

Jeg tok vaksina i dag jeg og, null kø i Gjerdrum i dag! Gikk bare rett inn. Hadde belaget meg på å stå lenge i kø, godt å slippe det!

05.11.2009 @ 13:10

Andrea: Hehe, jaa - jeg skjønner det virkelig ikke! hvis man skal snakke så mye om det og advare folk bør man ihvertfall sjekke fakta! Hørte en jente på bussen som sa "og nå skal jo liksom alle ta den vaksinen som alle dør av da!" hahaha - snakk om å misforstå!

Deilig å slippe kø - hehe, tydeligvis lurt å vente noen dager! Jeg slapp også kø, men er jo ikke såå mange som skulle ta den på jobben som i kommunene da!

Har du fått noe vondt eller? - tror jeg hart slippet billig unna! Begynner å få bittelitt vondt i armen, men ellers ingenting!

05.11.2009 @ 13:15

Jeg slår et slag for sunt kosthold og vanlig hygiene i stedet for vaksinen...

05.11.2009 @ 13:27

Jeg har vært syk nå snart en ukes tid. Tror det bare har vært en vanlig forkjølelse/influensa, men kan også ha vært en light versjon av svinfluensaen. Aner ikke om jeg skal ta vaksinen når den tid kommer, siden jeg kan ha hatt influensaen allerede. Jeg vurderer å satse på c-vitamin, sunt kosthold og antibac:)

05.11.2009 @ 13:39

Sv: Åja, det er over hele landet? så bra da! :) Jeg anbefaler virkelig "UP" i 3D! Den var kjempekoselig! Christmas Carol vil jeg også spare mere til desember :p

Når det gjelder vaksine så tror jeg at jeg bare avventer litt. Til ting har roet seg ned litt. Jeg er mindre paranoid når det gjelder vaksiner nå enn det jeg var før. Kjæresten min har tatt det siden han jobber som radiograf på sykehuset her i byen og det var ikke ille.

05.11.2009 @ 14:35

SÅ bra:) når de anbefaler så stoler jeg faktisk på det jeg assa...

05.11.2009 @ 14:39

Jeg tok vaksinen i går, og i dag har jeg hodepine, feber, er uvel og kjempe vondt i armen :) Men dette går jo over av seg selv i løpet av kort tid, så det er ingenting å bekymre seg for :)

05.11.2009 @ 15:00

Jeg vet ikke om jeg skal ta den enda.. Snakket med legen min om det på tirsdag, siden jeg har lavere immunforsvar, men han mente jeg ikke var i risikogruppen, så jeg tar det som det kommer...

05.11.2009 @ 15:09

Ja, jeg skal ta vaksinen. Jeg skal hjem til Norge neste helg og kommer til å ringe legen min imorgen får å få en resept.

Her i Slovakia har de desverre INGEN plan når det gjelder denne pandemien og det er skremmende....

05.11.2009 @ 16:04

SV: Man kan jo ta vare på helsen sin fordi om man er tykk, faktisk. Helt ærlig, synes du jenta på bildet jeg la ut på bloggen min var tykk?

05.11.2009 @ 16:36

SV: Nå fikk jeg plutselig ekstremt lav selvtillit...

05.11.2009 @ 17:01

Er sikkert greit å få tatt den, ja:) Trenger ikke vurdere det en gang jeg, siden jeg har hatt svineinfluensa for over en måned siden!:P

Hadde vell vurdert det ellers, siden jeg er i risikogruppen...Men, det gikk i alle fall bra til slutt med meg da:)

05.11.2009 @ 17:44

SV: Du skal jo få lov å si hva du vil :) Ikke bry deg om meg, jeg er bare veldig overvektig.

05.11.2009 @ 17:49

SV: Tusen takk :) Er veldig fornøyd med det :)(:

05.11.2009 @ 17:53

Fint at du skriver litt info om vaksinen. Det trenger folk. Jeg har bestemt meg for å ikke ta den. Jeg er ikke i risikogruppen og jobber heller ikke med mennesker. Synes det er bra at du tar den siden du jobber på sykehjem :)

Håper du har en fortsatt fin dag, Martine :)

05.11.2009 @ 18:01

jeg finner ikke ut løsningen på den iq-greiene jeg heller.. bah... får fnatt vettu...

05.11.2009 @ 18:04

Ja, ikke sant! Bakt potet er så godt, ikke mye som slår det :)

05.11.2009 @ 18:21

Fikk du noen bivirkninger??? :)

05.11.2009 @ 18:22

Jeg tok den igår i 12tiden ca. Og utpå kvelden igår begynte arma å bli kjempe vond! Så i løpet av natten ble den så vond at jeg ikke kunne ligge på den ene siden, og greide heller ikke å løfte den. Imårrest har jeg vel kjent symptomene mest. Hodepine, nakkestivhet osv.. Men, når det ikke er verre enn det. Så er det virkelig bedre enn å havne i respirator og ha 41 i feber :-) Lykke til.

05.11.2009 @ 18:22

Jeg vet ikke enda om jeg skal ta den jeg. syns det er litt skummelt at folk har dødd av den. Samtidig som folk dør av sykdommen også så jeg veit ikke. Dessuten syns jeg det er litt skummel at den er så ny og at de ikke vet noe om langtidsvirkninger osv. Så er i stor tvil.

05.11.2009 @ 20:57

Vaksinen ble tatt for ni dager siden her. :)

06.11.2009 @ 22:41

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:












Blogglisten


Norske blogger




Related Posts with Thumbnails