Svar på spørsmål om medisinstudiet - DEL 1.

 

blank





blank3 Hva gikk du på videregående?
Jeg gikk allmennfag

blank3 Er det noen spesielle fag man trenger fra vgs for å komme inn på medisin? 
Man må ha: 

* Matematikk R1 eller Matematikk (S1+S2) og

* Fysikk 1 og

* Kjemi (1+2)



 blank3 Hva var snittet ditt? 
Rent snitt var 5,39. Med alle poengene mine (hadde 21 tilleggspoeng) endte jeg opp med en poengsum på 74.9 - akkurat nok til å komme inn i Oslo. :)

EDIT: Får veldig mange spørsmål om dette stadig vekk - Det meste av poengregler er helt forandret siden jeg kom inn, så det nytter ikke sammenligne med meg her. Den gang jeg kom inn fikk vi poeng for tidligere studier, realfag og fordypningspoeng - og ikke alderspoeng i det hele tatt! ;) Så på den måten fikk jeg 21 ekstrapoeng - og det er altså ikke mulig med dagens regler ;)


blank3 Hvilke resultater har du fått hittil på legestudiet?
Da regner jeg med at du mener karakterer på eksamener? I Oslo har vi ikke karakterer, vi får bare bestått/ikke bestått. Grensa for å bestå er 65%.. Men vi får en poengsum på alle skriftlige eksamener så vi for vår egen del kan se hvor godt vi lå ann!  På de 4 eksamenene jeg har hatt så langt har jeg bestått alle og jeg har har også fått 85% på alle.. :)



Før jeg fortsetter må jeg bare si ett par ting! Det er veldig mange som lurer på det med poengberegning og opptakskrav. Koselig at dere spør meg, men vet du - jeg synes det er veldig vanskelig å svare på dette jeg! Det meste av poengregler er helt forandret siden jeg kom inn.. Så dette er ikke noe jeg har oversikt over i det hele tatt lengre! Alle reglene står her  
- og  her er det en kjempefin oversikt over poengberegning!

MEN siden jeg er så supersnill har jeg prøvd å sette meg litt inn i de nye reglene - bare for deres skyld! :) Synes likevel dere skal ta kontakt med en rådgiver på skolen hvis det lurer på noe med poengberegning, de skal kunne svare og hjelpe dere! Jeg er ingen ekspert vettu!


blank3 Du nevnte tidligere at det fungerer ikke lenger sånn at man kan få 12 studiepoeng for to år på høyskole, men hvordan fungerer ordningen i dag, hvordan kan en få ekstrapoeng etter videregående, uten å måtte ta opp igjen fag?
Så vidt jeg forstår er nå de mulighetene man har for å få ekstrapoeng etter videregående (utenom å forbedre karakterer) at man får 2 alderspoeng for hvert år etter fylte 20år  (maks 8 poeng)  + at man kan få 2 tilleggspoeng for ett års studier/folkehøyskole/militære. Hvis det er noen av realfagene du mangler kan du jo ta de så du får fullt opp med realfagspoeng..

blank3 Hvor stor er forskjellen på opptakskravet/nødvendige studiepoeng på et andregangsvitnemål og et primærvitnemål?
Poenggrensene for 2009 finner du her. Opptaket høst 2009 er det eneste som blir riktig for dere å sammenligne dere med - for tidligere år var det helt andre regler for poengberegning! Laveste poengrense i år var på 57,2  i førstegangsvitnemålkvoten ( Tromsø) og for ordinærkvoten 65.5 ( Tromsø).

blank3 Om jeg får 3 eller 3.5 realfagspoeng, hva bør snittet mitt da være for å komme inn på studiet?
Det spørs jo på hvor i Norge du satser på å komme inn da. Eneste jeg har å gå ut ifra er poenggrensa nå i høst (siden det var helt andre regler tidligere år) - hvis man går ut fra den laveste poengsummen i kvota for førstegangsvitnemål var det 57,2 i Tromsø. Da kan du jo bare trekke fra antall realfagspoeng og dele på 10. Hvis du har 3.5 realfagspoeng måtte du ha et snitt på minst 5.37 for å komme inn i Tromsø i år - har du 3 realfagspoeng måtte du ha snitt på 5,42 for å komme inn i Tromsø i år. Vil du inn i andre byer enn Tromsø må du jo ha enda høyere enn det, nøyaktig hva det blir må du nesten regne på selv. Og snittet vil jo sannsynligvis ikke gå ned de neste årene da, heller opp vil jeg si..

blank3 Hvor høyt snitt kreves det av primærvitnemålet, altså uten realfagspoeng, for å komme inn? Er klar over at dette endrer seg litt fra år til år, men hva ligger det omtrent på?
I år var laveste poengsum for å komme inn i Tromsø - den var på 57.2. Hvis man regner med at man har fullt opp med realfagspoeng (4 poeng) måtte man da ha ett snitt på minst 5,32 for å komme inn i Tromsø. Høyere enn det på alle de andre universitetene. Poengrensene i år finner du på linken jeg har skrevet litt over her. De forandrer seg fra år til år ja, men har ingen andre år å sammenligne med foreløpig siden det har vært regelendringer for poengberegning. :) Men man må vel regne med at det ikke går ned fra dette i hvertfall, så lurt å sikre seg ett snitt som er litt høyere for å være sikker på å komme inn..

blank3 Om en får ekstrapoeng etter videregående, blir det da et sekundærvitnemål? 
Ja. Eneste som kan medberegnes i primærvitnemålskvoten er realfagspoengene (som  man har tatt i løpet av årene på vgs. Tar man de opp/ tar realfag etter vgs regnes de ikke med i primærkvoten )

blank3 Hvilket av vgs-fagene er mest relevante for studiet ?
 Biologi! - Det eneste faget jeg virkelig synes er relevant. Merkelig at dette er det eneste av realfagene som ikke er obligatorisk egentlig. De første årene på medisin har vi jo mye grunnleggende som jeg husket fra biologien - kan nevne noen eksempler fra biologi1 og biologi2 som vi også lærer om på medisinstudiet : celler, hormoner, nervesystem, dna, metabolisme, enzymer. osv. 

blank3 Hadde du biologi på vgs - i så fall; fikk du nytte av det? Mye nytte? 
Jeg tok biologi etter jeg var ferdig på vgs - først og fremst pga poengene jeg fikk. Jeg så klart fordel av å ha hatt biologi når jeg gikk 1. og 2. semester, en del av den kompliserte metabolismen var jeg jo da kjent med fra før - og det hjelper jo såklart i forhold til å lære det for første gang!  Men ikke noe problem om man ikke har hatt det heller asså - ikke det som avgjør om man klarer seg fint eller ikke.. ;) Jeg hadde også tatt faget cellebiologi på blindern mens jeg ventet på å komme inn jeg da - og det er jo direkte mye av det samme som vi hadde 2 semester! Så jeg var litt heldig akkurat der..

blank3 Med utgangspunkt i 2kj og 3kj, hvordan er nivået på kjemiundervisningen på medisinstudiet? Blir det mye vanskeligere?
Lurer også på det samme om biologien og matten?

Hmm, synes jeg er litt vanskelig å svare på jeg! Angående biologi har jeg jo svart en del ovenfor - du får bare spørre hvis det er noe mer du lurer på! :)  Vi har jo ikke akkurat noen konkret kjemiundervisning på medisinstudiet - i hvertfall ikke her i Oslo. Men det er jo stadig reaksjoner og reaksjonsligninger - så selv om det ikke er noen direkte videreføring av kjemiundervisningen er det ikke dumt å ha en god forståelse for kjemi. Men synes absolutt ikke det er vanskeligere enn på vgs. Samme når det gjelder matten. I Oslo har vi litt statistikk i 1. semester - men det var ikke spesielt vanskelig.. Man trenger ikke være noe mattegeni for å klare seg bra på medisinstudiet! :)


blank3 Det en lærer i matte, kjemi og fysikk på videregående, er det ting som man "bygger videre på" på medisinstudiet? må man kunne dette realfag-pensumet godt for å klare å lære seg det en medisinstudent må kunne?
Nei, det synes jeg ikke! Jeg kan godt innrømme at jeg ikke husker noe spesielt godt verken kjemi-, fysikk- eller mattepensum. Hadde gode karakterer, men man glemmer jo fort når det ikke brukes.. Jeg føler ikke det er noe som man bygger spesielt videre på i det hele tatt. Hvis det er noe man bygger videre på så er det biologi, og det er jo et fag som mange ikke har hatt før de begynner, og det går helt fint. Eneste er jo at man bør få best mulig karakterer i fagene på grunn av inntakskravene i Norge - men ellers synes jeg ikke det er noe å bekymre seg spesielt mye over..



phu


Håper dere er fornøyd med det jeg kunne svare dere på så langt! Har tross alt brukt litt tid på å kunne svare dere ordentlig.. :)  Svarene på resten av spørsmålene kommer over helgen!


Så gode svar, Martine. Må ha tatt sin tid dette..

Klem.

03.10.2009 @ 17:26

Trinecam: jaa.. Du har veldig rett ;) Jeg føler meg ganske snill nå egentlig! ;)

03.10.2009 @ 17:34

Så flink du er til å svare ordentlig da! :D

03.10.2009 @ 17:37

Så flotte fakta :) sikkert veldig interissant for dem som ønsker å gå det samme som deg =)

03.10.2009 @ 18:03

Phu! Dette er jo super informasjon for de som vipper, eller lurer på hvordan de skal komme seg inn. :) Vi er heldige som kom oss inn på studiene våre. :)

Men, du blir ikke sekundær om du tar opp fag som du ikke hadde på vgs, kun om du forbedrer karakterer du har fra før. Det er kanskje greit å si at man kan konkurrere i både primær- og sekundærkvoten på samme opptak. :)

Snille deg som tar deg tid til dette. :)

03.10.2009 @ 18:06

Er fast leser av bloggen din, og jeg må si at jeg setter stor pris på at du tar deg tid til å gi så gode og utfyllende svar på disse spørsmålene, jeg kan se at det må tatt ganske lang tid. Personlig hjalp dette masse, jeg har lurt på en del av disse spørsmålene ganske lenge uten, så tusen takk!

Gleder meg til fortsettelsen :)

03.10.2009 @ 18:08

oioi, va kje lette spm. helle :P

03.10.2009 @ 18:09

Trille: det er faktisk ikke slik lenger. Om man tar opp fag man ikke hadde på vgs, havner man automatisk over på ordinærkvoten, beklageligvis. Tidligere var det som du sier at det kun var dersom du forbedret karakterne, men slik er det altså ikke lenger :-/

03.10.2009 @ 18:11

Så bra svar. Skulle ønske jeg kunne gått den linja, er jo så spennende:P

03.10.2009 @ 18:47

Du store tid for en god jobb du har gjort med dette! Jeg er imponert!!! Snille, flinke Martine! Og alle de poengene dine, da. WOW!

03.10.2009 @ 22:42

så flink du har vært å svare -. jeg er imponert over spørsmål du har fått.. ting jeg ikke har tenkt på en gang. Jeg har småregna på snittet mitt, alderspoeng, høgskolepoeng osv, og innser at jeg kanskje kunne hatt en sjans på medisinstudie nå.. gååådammit, jeg har så lyst, men for min del ... vet jeg ikke om jeg hadde klart så mange år igjen med studier :)

03.10.2009 @ 22:48

Sv: Takk for tipset om forbrukerloven forresten ;) Jeg behøver jo pc til skolearbeid, og da MÅ de jo skaffe meg en lånepc!

03.10.2009 @ 23:09

Wow, du er en smarting! :)

04.10.2009 @ 02:17

tusen takk for svar, Martine!

04.10.2009 @ 10:49

Du har vært flink! Takk for gode svar :)

04.10.2009 @ 11:03

Silje: Det var veldig godt å høre faktisk! :) Når man bruker endel tid på å svare så er det veldig fint å høre at det var til nytte også! :)

Kayso: Jepp! :D Jeg tenkte faktisk jeg skulle be deg titte litt på de nye reglene - for de gir deg jo en god sjans! Du får jo fullt opp med alderpoeng og 2 poeng for tidligere studier! :) Meen - som du sier. Det er jo mange år ekstra da - hvertfall når du allerede har en utdanning! iihh, det hadde vært supergøy hvis du begynte der da! Hihi - syns du skal vurdere det jeg! :)

Marianne og Guro S: Takk! :) Blir glad når dere setter pris på det! :D

Trille: ser silje allerede har svart deg! :) Stemmer helt det hun skriver - det er en av maaange ting som også er endret i år!

04.10.2009 @ 14:10

sv: åå den e litt kjedelige... e spent nå om eg har for lavt jernnivå.. har hatt det før, så ska kje se vekk ifr at eg har det nå o... men får håpa på det besta :)

04.10.2009 @ 14:46

Så spennende med legestudiet;)Stå på videre:D

sv: Så flott. Håper du får mange tips og råd via bloggen til egne realiseringer;) Lykke, lykke til og tips meg gjerne om videre blogginnlegg om du er på vei for å jobbe ute;)

04.10.2009 @ 14:59

Hei! TUSEN TAKK for at du tok deg tid til å svare på spørsmålene :) Setter veldig pris på det, er ikke alltid like lett å få like utfyllende svar fra rådgiveren på skolen :) Så tusen takk, og lykke til videre med studiene! :)

05.10.2009 @ 14:44
s

Åhhh... jeg har ikke stilt noen av spørsmålene men jeg fikk masse nyttig ut av det! Har veldig lyst til å studere medisin selv. Skikkelig bra gjort av deg:)

06.10.2009 @ 21:04

Vanessa: Tusen takk! Ble veldig glad for å høre at du fikk noe ut av svarene mine også ;) Lykke til videre da - håper du kommer inn! :)

08.10.2009 @ 12:17

Hei og hopp!

Er forsåvidt også medisinstudent, og vil si meg litt uenig med deg når deg gjelder biologi... Kjemi og fysikk er forståelsesfag, som mange synes er vanskelig på egen hånd. Biologi derimot, er stort sett pugg :)

Såh, for min del:

Kjemi og fysikk er nødvendig for å forstå biologien (enzymkinetikk, syre-base, trykkforholdene i nyrene, membranpotensial, biomekanikk, osvosv), mens biologien må du uansett lære deg på nytt spesifikt for mennesket, og på et helt annet nivå.

Biologi er praktisk, for all del, men ikke nødvendig - noe jeg mener basiskunnskaper i fysikk og kjemi er :)

23.03.2010 @ 17:53

Wow, jeg leste dette innlegget først nå. Det var utrolig interessant. At du har orket å sette deg inn i alt dette er også imponerende, selv henviser jeg til andre når folk spør meg om inntakskrav osv. fordi det er så lenge siden og ting har forandret seg. Men jeg er nok litt latere enn deg ;) for jeg orker ikke sette meg inn i det.

Den gang jeg søkte i Oslo fikk man ikke ekstra poeng for alder eller annen utdannelsen, jeg hadde gått sykepleien og var 23 år, men fikk ingenting for det, det er jo fint at det har forandret seg nå :)

Morsomt å lese at også du føler du ikke har fått så bruk for matte, fysikk osv. på medisinstudiet. rart at ikke biologi er obligatorisk for å komme inn. I Slovakia må man ha kjemi, fysikk og biologi for å komme inn. Der er KJEMIEN - det aller viktigste faget de 2 første årene. De er helt syke når det gjelder dette faget, det er nesten alt som står i fokus av realfagene (i tillegg til anatomi). Biologi er også et stort fag, men der er proffessorene hyggeligere så da er ikke faget så stress.

Så en oppsummering:

jeg er enig i at man ikke trenger å være noe mattegeni for å studere medisin. Ei heller trenger man da så mye kjemi ser det ut til i Norge, mens i østblokkland er nok dette VELDIG viktig.

biologi er det man kjenner mest igjen fra videregående :)

Men alt i alt så betyr jo ikke dette så mye i det store løp. Etter 6 år med studier håper jeg at jeg sitter igjen med mye annet enn de treige formlene vi måtte pugge utenatt en gang for lenge siden ;)

13.08.2010 @ 10:14

MarthaChristin: Så morsomt med dine erfaringer! Jeg har en følelse av at de legger vekt på litt forskjellige ting i Norge og i Slovakia ja.. Men forhåpentlig blir vi like gode leger begge to for det! :D

29.08.2010 @ 14:26

Hei Martine:)

Har begynt å lese litt på bloggen din i det siste, syns det er veldig interessant og fint det du skriver rundt medisin studiet. Men jeg lurte på en ting ut ifra et eldre innlegg. Du skrev at du hadde 5.39 i rent snitt og 5.2 var snitt uten tilleggspoeng. Så kanskje litt personlig spørsmål, men hvor mye av tilleggspoeng fikk du av alder- og realfagpoeng hver og om du tok opp realfagene, var privatisteksamen vanskeligere enn på vgs?

Grunnen til at jeg spør er kun av rent nysgjerrighet siden jeg har gått på yrkesfag og tatt allmennpåbygging, men ønsker og ta opp en del fag for å samle poeng bla. Realfag + at jeg får alderspoeng som jeg har fått vite så vil bare se litt på tilleggspoengene også for å se om det lønner seg for meg å ta de fagene siden jeg ikke har hatt dem tidligere, men er interessert i både matte og naturfag!

Takk for at du tok deg tid, og lykke til videre med fortsettelse av studie:)

22.11.2010 @ 03:24

Miimii: Det meste av poengregler er helt forandret siden jeg kom inn.. Så ingen vits i å sammenligne med meg egentlig. Men jeg kan jo svare: Den gang fikk vi poeng for tidligere studier, realfag og fordypningspoeng - og ikke alderspoeng i det hele tatt! ;)

Privatisteksamenene var de samme som vgs, bare at jeg meldte meg opp på egenhånd og tok de i ett lokale med andre privatister - det er de samme eksamenene som alle på vgs fikk! Tok forresten bare opp 2 fag, resten tok jeg for første gang når jeg hadde privatisteksamen (realfagene)

Lykke til du også :D

23.11.2010 @ 17:08

Hei! :)

Jeg lurer på hva du gjorde for å få de 21 tilleggspoengene dine? :)

30.01.2011 @ 23:04

Hei Martine

Tusen takk for et flott innlegg, fikk veldig nytte av det. Det gjelder forresten mye av bloggen din, er så morsomt å følge med på det du driver på med.

Jeg drømmer også om å ta medisin, og har regnet litt på det med alderspoeng. Fikk regnet meg fram til at jeg kunne få 14 poeng (da 8 for alder, 2 for studier og 4 for realfag). Lurer da veldig hvor du fikk dine 21 poeng fra! Vet at dette er lenge siden, men hadde jo vært fint å vite om jeg kanskje har glemt å ta med noen poeng sånn at jeg kan bedre sjansene mine for å komme inn på studiet :)

10.04.2011 @ 13:42

Stine: Så bra da! :) Veldig fint å høre!

Det meste av poengregler er helt forandret siden jeg kom inn.. Så ingen vits i å sammenligne med meg egentlig. Men jeg kan jo svare: Den gang fikk vi poeng for tidligere studier, realfag og fordypningspoeng - og ikke alderspoeng i det hele tatt! ;) Så på den måten fikk jeg 21 ekstrapoeng - og det er altså ikke mulig med dagens regler ;)

Lykke til!:)

11.04.2011 @ 21:32

Bare en (litt kynisk) kommentar til det med å ta opp (muntlige) fag:

Har du mulighet til å ta eksamen på et litt mindre sted, så gjør det! Etter min erfaring er det enklere å få gode (de beste) karakterene på mindre steder.

Jeg tok et par fag henholdsvis i en større by, og på et mindre sted, og fikk jevnt over en karakter bedre.

Tar du fag på Sonans eller lignende kan det være at en eksaminator som kjenner deg veier opp for dette, men tar du fagene helt på selvstyr, vurder det. Dvs ikke ta muntlig i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, siden det der er veldig mange andre som studerer og tar opp fag samtidig - og selv om sensor egentlig skal vurdere opp mot grad av måloppnåelse, er det nok uungåelig med en viss grad av sammenligning mellom de ulike personene (og hvis det er flere flinke på et sted, blir man automatisk vurdert opp mot dem)

:)

03.06.2011 @ 11:34

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:












Blogglisten


Norske blogger




Related Posts with Thumbnails